Jak tworzyć interaktywne gry i ćwiczenia dla uczniów?

W internecie znajdziemy mnóstwo interaktywnych materiałów do wykorzystania w szkole, ale zazwyczaj nie są one dostosowane do naszych wymagań lub są w j. angielskim (a jak wiadomo nie wszyscy uczniowie jeszcze wiedzą, że powinno się tego języka uczyć jak najszybciej). Wtedy nie pozostaje nam nic innego jak stworzyć własne materiały. Jak się do tego zabrać? Poniżej znajdziesz kilka narzędzi internetowych, które pozwolą Ci na stworzenie interaktywnych lekcji, quizów, czy gier edukacyjnych.

Przedstawione serwisy internetowe i programy są na tyle elastyczne, że możemy używać ich niezależnie od poziomu nauczania i wybranych treści. Zamiast wykorzystywać gotowe materiały, które nie zawsze odpowiadają naszym potrzebom warto skorzystać z poniższych pomysłów.

LearningApps
LearningApps, to platforma, która umożliwia tworzenie własnych multimedialnych aplikacji lub korzystanie i modyfikowanie wcześniej przygotowanych.

W prawym górnym rogu możemy zmienić język – jest również polski (platforma w większości jest spolszczona, jednak czasami trafiają się elementy interfejsu w j. angielskim). Po założeniu konta (kliknij przycisk zaloguj) możemy obejrzeć tutorial (polecam!), stworzyć własną lub przeglądać już gotowe aplikacje. Następnie udostępniamy materiały uczniom poprzez podanie linku, QR kodu (więcej na temat QR kodów przeczytasz we wcześniejszym wpisie ) lub umieszczenie na stronie internetowej.  Możemy również stworzyć własną wirtualną klasę i przypisać uczniom konta, dzięki temu będą mogli tworzyć również własne aplikacje oraz przeglądać aplikacje, które Ty dla nich stworzyłeś.

Przy tworzeniu aplikacji korzystamy z gotowych szablonów, które następnie wypełniamy własną treścią. Przykładowe szablony to: krzyżowka, oś czasu, wisielec, zadanie z lukami, mapa myśli, wykreślanka, zaznaczanie w tekście, milionerzy itp. Przed stworzeniem własnej aplikacji możemy podejrzeć przykłady.

Przykładowa aplikacja stworzona za pomocą LearningApps:

Zondle

Strona, która umożliwia tworzenie gier, w większości spolszczona. Umożliwia dzielenie się grami z innymi nauczycielami, przesyłanie ich uczniom, śledzenie postępów, nagradzanie dodatkowymi punktami. Oprócz tworzenia własnych materiałów możemy wykorzystywać gry wcześniej opracowane przez innych.

Najpierw zakładamy bezpłatne konto nauczycielskie, w tym celu naciskamy przycisk „dołącz za DARMO”, rejestrujemy się, kilkamy „get started” i już mamy możliwość tworzenia gry dla uczniów. Za pomocą jednego zestawu pytań uczniowie mogą testować się w wielu grach.

Grać można również na urządzeniach mobilnych z systemem Android lub iOS.

Przykładowa gra Zondle:

Jeśli zainteresował Cię Zondle przeczytaj więcej tutaj .

ClassTools.net

ClassTools.net to darmowy serwis dla nauczycieli do tworzenia aplikacji edukacyjnych, nie wymaga zakładania konta, aby korzystać z jego zasobów. Materiały możemy  je udostępniać uczniom za pomocą e-maila lub umieszczając na stronie\blogu. Po opłaceniu konta premium z serwisu znikają reklamy, otrzymujemy możliwość zapisywania ulubionych szablonów oraz wyświetlania aplikacji na pełnym ekranie.

Serwis zapewnia kilkanaście ciekawych szablonów do tworzenia materiałów, m.in. Fakebook (tworzenie profili Facebookowych np. postaci historycznych, zobacz galerię już stworzonych profili), Fake SMS (udawane smsy pomiędzy dwoma wybranymi osobami), QR Treasure Hunt Generator (np. wpisujemy pytania i odpowiedzi, tworzymy QR kody i rozwieszamy w szkole, najszybsza drużyna, która znajdzie i rozwiąże wszystkie zagadki wygrywa; przykład znajdziesz tutaj ) i wiele, wiele innych.

ContentGenerator

ContentGenerator.net zawiera programy do tworzenia gier. Za darmo można ściągnąć trzy – Match-up quiz generator , Multiple Choice quiz generator oraz Fling the Teacher generator , przed ściągnięciem możemy obejrzeć demo gry. Instalator jest spakowany w archiwum zip, należy go rozpakować i zainstalować kreator gry na dysku. Programy w j. angielskim są intuicyjnie, szybko można stworzyć aplikację i zapisać ją w formacie Flashowym swf lub wygenerować kod do umieszczenia na stronie internetowej.

Quizlet

Quizlet to serwis do tworzenia własnych fiszek lub nauki z udostępnionych zestawów. Strona pozwala na naukę m.in. za pomocą gier, można z niej korzystać na urządzeniach mobilnych za pomocą specjalnych aplikacji lub mobilnej wersji strony.

Po stworzeniu zestawu fiszek do nauki możemy udostępnić wybraną grę do ćwiczeń naszym uczniom – w serwisie przydzielając fiszki do klasy lub na stronie internetowej. Konto podstawowe jest bezpłatne, jednak będziemy widzieć czasami reklamy oraz mamy limitowaną ilość uczniów w klasie.

HotPotatoes
Jest to pakiet 6 darmowych programów, za pomocą których możemy stworzyć interaktywne zadania – testy wielokrotnego wyboru lub krótkiej odpowiedzi, krzyżówki, dopasowywanki, rozsypanki, zadania z luką lub mieszanka różnych zadań. W porównaniu z powyższymi programami program jest najmniej atrakcyjny multimedialnie.

Tutorial w j. angielskim (przy okazji zobaczysz co można zrobić z HotPotatoes): http://hotpot.uvic.ca/wintutor6/tutorial.htm

Zobacz jak może wyglądać strona z utworzonymi zadaniami: http://www.oeiizk.edu.pl/matma/kwasnik/start.html

oprogramowanie do tablicy interaktywnej

Jeśli korzystasz z tablicy interaktywnej np. SmartBoard masz do dyspozycji oprogramowanie do tworzenia lekcji, w tym wypadku Smart Notebook. W galerii znajdziesz folder Lesson Activity Toolkit 2.0, w którym znajdują się gotowe szablony gier i ćwiczeń, które możesz wykorzystać z własnymi zagadnieniami.

Zastosowanie

  • tworzymy materiały na tablicę interaktywną do użycia podczas lekcji
  • gry mogą służyć jako ćwiczenia i powtórzenie dla uczniów w domu w formie zabawy
  • uczniowie sami mogą tworzyć gry, quizy, aplikacje w ramach powtórzenia materiału
  • metoda „flipped classroom”, czyli „odwrócona lekcja” – więcej przeczytasz na blogu Superbelfrów RP


Hit Counter provided by technology news