Kody QR
Kod QR (ang. Quick Response Code ), to rodzaj kwadratowego kodu kreskowego zawierający pewne informacje np. link do strony internetowej, filmu, wiadomość lub numer telefonu.
Przykład:
Do odczytania kodu potrzebujemy aparatu (w telefonie) lub kamerki (w komputerze) oraz odpowiedniego oprogramowania. Następnie skanujemy QR kod, a po chwili na ekranie wyświetla się treść.
- Za pomocą smartfona
Ściągamy np. aplikację Barcode scanner (system Android ), QR Reader (iPhone, iPad) lub jakikolwiek inny program (np. Kaywa Reader, QuickMark) po wpisaniu słów kluczowych „QR Code”.
- Za pomocą komputera
Jeśli posiadasz kamerę internetową oraz Adobe Air (do pobrania stąd ) możesz użyć programu Adobe Air QR Code reader (po kliknięciu uruchomisz od razu pobieranie pliku) .
Jeśli posiadasz kod QR na komputerze można go załadować i odczytać w serwisie http://www.qr-online.pl , wiadomość pojawi się w polu „ Parsed result ” (spróbuj zapisać jeden z QR kodów z tej strony i odczytać w powyższym serwisie, w razie problemu zapraszam do podzielenia się nim w komentarzach).
Jak tworzyć kody QR?
W internecie znajdziesz wiele stron, za pomocą których wygenerujesz kod QR. Poniżej kilka z nich:
- goqr.me
- qrcode.kaywa.com
- www.qr-online.pl – wersja polska
- www.visualead.com – generuje ciekawe kody z elementami graficznymi, przykład poniżej:
Zastosowanie
- W prezentacjach, które przedstawiamy warto oprócz linka w formie tekstowej podać uczestnikom QR kod, który będą mogli odczytać na swoich smartfonach.
- Przy projektach, prezentacjach lub opracowaniach warto poprosić uczniów, aby wszystkie źródła internetowe, z których korzystali zebrali w jednym QR kodzie i podali po bibliografii, wtedy łatwo nam będzie je zweryfikować, bez żmudnego przepisywania.
- Uczniowie odczytują w klasie lub domu rozdane przez nauczyciela QR kody, w których zawarta jest zagadka, praca domowa lub inna wiadomość. Warto wcześniej poprosić uczniów, aby zainstalowali na swoich smartfonach lub komputerach odpowiednią aplikację.
- Na kółkach możemy sposobem QR kodów przekazać uczniom ciekawe linki, które poszerzą ich wiedzę.
Bonus: Jak ja zastosowałam QR kody?
W zeszłym roku szkolnym postanowiłam pokazać moim uczniom ten sposób przekazywania informacji. Raz w tygodniu drukowałam kartki (patrz poniżej), na których były kody, a nich zawarta zagadka. Nie trudno się domyśleć, że byli zachwyceni i oczekiwali dnia, kiedy wywieszą nowe :). Podczas przerw uczniowie gromadzili się wokół kodów, odczytywali, pokazywali sobie nawzajem, a przy okazji próbowali rozwiązywać zagadki matematyczne.